Det demokratiska Chile rasar mot Mauricio Rojas uttalanden, ett hån mot den chilenska fascismens offer. FAKSIMIL FRÅN METRO-CHILE. |
Chile:
Några subjektiva
reflektioner kring Mauricio Rojas, Chiles nye kulturminister som inför Invandrarverket
påstod att han var politisk förföljd när han anlände till Sverige
Av Dick Emanuelsson*
Det sägs att förrädare och
hundar har samma färg på sitt blod, det är blått. Till hundarnas försvar ska
sägas att de är lojala och pålitliga medan man av förrädaren och parasiten kan
man vänta sig vad som helst. Mauricio Rojas tillhör den senare kategorin.
Han
påstod när han kom till Sverige efter militärkuppen i Chile 1973 att han var
politiskt förföljd som påstådd medlem i den Vänsterrevolutionära Rörelsen MIR.
Den svenska staten, genom sina skattebetalare, tog hand om Rojas i likhet med
alla de som kommit undan den fascistiska terrorn. Den hade igångsatt av en
militärkamarilla under order av den chilenska borgarklassen med stöd av USA,
och främst president Richard Nixon och hans specielle utrikespolitiske
rådgivare, Henry Kissinger.
ROJAS
FICK LÄGENHET, SOCIALBIDRAG, ekonomiska medel för att inleda universitetsstudier
vid Lunds universitet. Där bytte han snabbt färg på sin fana, den fana som han i
Sverige påstådde sig ha. Fanan vi inte såg har han nu offentliggjort som
kulturminister i den chilenska högerregeringen under Sebastian Piñeras styre.
I Sverige
sökte parasiten, som han kallas av chilenare i Facebook en plats i solen. Först trodde han sig kunna få en
riksdagsplats i det socialdemokratiska partiet. Men det verkar som sossarna
redan då insåg vilket politiskt virke Rojas var gjort av. Därför blev det i
stället moderaterna.
Jag minns
när detta parti skulle hålla kongress i Lärarförbundets lokaler och jag hade
fått Flammans uppgift att bevaka kongressen. Rojas hade aviserat sin ankomst
och sitt inträde i detta parti några dagar innan i ett debattinlägg i Svenska
Dagbladet. Det handlade om invandringspolitik och var ett kraftigt slag under
bältet på alla invandrare, värt ett hedersmedlemskap i SD. Rojas anlände till
kongressalen i en limousin för att väcka uppmärksamhet inför alla pressfotografer.
Svenskan hade han vikt med loggan utåt liksom för att markera att ”nu tillhör
jag den svenska högern”.
MEN INTE
ENS DEN KLASSISKA svenska högerns struktur tyckte tydligen om Rojas så därför såg
han sig tvungen att ansluta sig till Folkpartiet Liberalerna, faktiskt mer
osjälvständiga gentemot Washington än ”M”. Och där passade Rojas väl in i kläderna,
än mer antikommunist, antikuban och mer ”svensk” än någonsin tidigare. Fan ta
den invandare som inte kunde läsa flytande och skriva det svenska språket som
en litterär Strindberg.
Det är
denna klassens opportunister som passar in i dagens politikervärld där lögnen, chimärerna
och hyckleriet rullar på som aldrig tidigare.
MAURICIO ROJAS skriver under dokumentet utfärdat av president Sebastian Piñera som intygar Rojas som Chiles kulturminister, en utnämning som presidenten med all rätt kan komma att få ångra djupt. |
MEN MAURICIO ROJAS ÄR EN
ONDSKEFULL jävel. Han
har ett iskallt kalkylerande och sonderande ansiktsuttryck och har nu bytt
kostym för att passa in i den halvfascistiska värld som Piñeraregimen och hela
den råa kapitalistiska värld som det nyliberala Chile, baserat på militärens bajonetter
och tillämpandet av Milton Friedmans teorier, representerar. Det är därför
Chiles arbetande folk, chilenarna som verkligen hade motiv att söka en exil för
att undkomma säkerhetspolisens agenter och alla de anhöriga till de hundratusentals
som mördades, försvann”, torterades, greps i razzior under och efter
militärkuppen (uppskattningsvis 700.000 personer) i dag rasar och är mer än
indignerade över utnämningen av denne politiske `gambler´.
För Mauricio
Rojas, som vi svenskar gav möjligheten att skapa sig ett bra liv och yrke i
Sverige påstår nu att Museet för att Minnas dessa offer, för att minnas vem och
varför den militära statskuppen ägde rum är ett ”stort skådespel”, ett montage.
Men en
verklig skådeprocess och “montage” genomförde Mauricio Rojas när han ljög dåtida
Invandrarverket rakt upp i ansiktet på dess handläggare när han påstod att han
var politiskt förföljd i Chile.
”Mer
än ett museum är det ett montage vars syfte, som det utan tvekan uppnår, är att
chocka åskådaren, lämna honom förvånad, hindra honom att resonera (...) Det är
en skamlös och lögnaktig användning av en nationell tragedi som berörde så
många av oss hårt och direkt”, sa Rojas till pressen.
MINNESMUSEET, en medborgarerövring att detta viktiga historiska dokument kom till över en tid som aldrig får glömmas, en vagel i ögat på det fascistiska Chile som i allra högsta grad lever vidare. |
RAUL ZURITA** ÄR LIKA
GAMMAL som Mauricio Rojas. Zurita är en världspremierad poet
och under hela sitt vuxna liv en medlem i det chilenska kommunistpartiet. Under
den första civila regeringen 1990 under kristdemokraten Patricio Aylwin ledning,
utnämndes Zurita till kulturattaché på Chiles ambassad i Rom.
Klockan
6 på morgonen den 11 september 1973 var han på väg till universitetet när en
militärpatrull grep honom och förde honom fotbollsstadion `Estadio de Playa
Ancha´ i Valparaiso. Under 25 dagar hölls han fången i en lagerlokal med plats
för 50 men där trängdes han med 800 personer. Och där torterades Zurita, som
alla de andra fångarna. Han lämnade aldrig, till skillnad mot Rojas, Chile
under de 17 år av militärdiktatur, trots att han och hans familj många gånger
levde i misär.
DENNA FACISMENS OFFER var
den förste som i de sociala nätverken gav uttryck för vad seriösa, demokratiska
och humanitära chilenare i dag känner inför utnämningen av Mauricio Rojas till
Chiles kulturminister:
“Inför
de spöklika och förnedrande uttalanden som `Kulturministern´ har fällt angående
Minnes-Museet, som han hävdar vara ett skådespel, uttalanden som sårar det
innersta hos det chilenska folket, de försvunna, de avrättade, de som lever i
exil. Med anledning av det gör jag ett upprop om att inte delta under några som
helst förhållanden i evenemang där denne person är inblandad. Ty vår värdighet
som konstnärer, författare, som intellektuella och som människor försvinner”,
skrev Zurita på sin Facebook.
Vad
säger Sveriges kulturminister, Alice Bah Kuhnke, som dessutom titulerar sig demokratiminister
inför detta scenario?
Kommer
Sveriges kulturminister delta i sammanträffanden0 med en man som inför svenska
myndigheter ljög, som levde på svenska skattebetalares pengar och som nu, i
kraft av posten som kulturminister i Chile nu spottar på offren som han själv
en gång påstod ha varit?
*
Jag besökte Minnesmuseet 2016 och det är en imponerande ackumulerad samling av
en tidsepok som de nya generationerna inte får gå förbi. Det är ett slags
Chiles `Auschwitz´ i miniatyr. Förbjudet att glömma.
** Källa Wikipedia
No hay comentarios:
Publicar un comentario
Nota: solo los miembros de este blog pueden publicar comentarios.